Registrera här
Kundens behov ändras ofta under jobbets gång och det är inte ovanligt att ett projekt växer när kunden har sett de positiva förändringarna i hemmet. Men när arbetets omfattning växer ska också kostnaden öka…
Täck detaljerna
Om man missar någon aspekt av ett jobb under planeringsstadiet kan det kosta dig pengar senare, så se till att ha en noggrann arbetsbeskrivning som en del av kundavtalet , som du och kunden kan gå tillbaka till under jobbets gång. Var specifik angående färger (ända ner till färgkoder och kostnader), antalet strykningar, förberedande arbete och de områden som ska hanteras. Om en kund ber om något extra kan du enkelt förklara prisskillnaden och ändra projektkostnaden.
Balansera fördelarna
Allt som ligger utanför den ursprungliga arbetsbeskrivningen bör innebära en ökning av projektkostnaden. En liten tjänst, t.ex. lite oplanerad slipning för att förbereda trädetaljer, kan hjälpa till att skapa ett starkt kundförhållande. Det är dock viktigt att kunderna värdesätter din tid som yrkesperson, och eventuella extratimmar du lägger på ett jobb bör normalt debiteras.
Kommunicera tidigt
Undvik stora överraskningar för kunden genom att lyfta fram eventuella förfrågningar som går utanför det ursprungliga avtalet. En faktura som är större än förväntat kan orsaka diskussion, men om du förklarar att något kommer att kosta mer innan du utför arbetet går det att undvika sådana problem innan de uppstår. Följ upp eventuella samtal med ett artigt e-postmeddelande som förklarar exakt hur mycket det extra arbetet kommer att lägga till på fakturan och be kunden att godkänna detta via e-post.
Stå fast vid omfattningen
Om en kund tycker att extraarbetet ska ingå i projektkostnaden kan du hänvisa till den ursprungliga arbetsbeskrivningen. Här är de extra detaljerna till hjälp. Allt bortom den omfattningen ska kosta mer och om det är tillräckligt stort kan det kräva en separat offert.
Veta när det är dags att sluta
Den sista utvägen är självklart att dra sig ur ett jobb. Var inte rädd att göra det om kundens ytterligare krav blir oresonliga. Vid dessa sällsynta tillfällen är det viktigt att ha uppdelad fakturering och att du har fått en del pengar från kunden på förhand, så att din förlust blir så liten som möjligt.