star social-channel-googleplus surface account images colour extern-link map location store-on star brush paint-rol paint tester conditions delivery payment minus_16px plus_16px close_16px arrow-down_16px arrow-up_16px arrow-right_16px selected_16px email external-link social-facebook social-googleplus social-twitter list work business clients painters-icons-v2-source_pdf social-channel-facebook social-channel-instagram social-channel-instagram2 social-channel-twitter social-channel-youtube carrousel_prev carrousel_next download save-colour-off shopping-cart shopping-list store-finder search share save-colour-off2 save-colour-on info-off info-on workspace loader close

Gör det bästa av ändringar i arbetsbeskrivningen

Din verksamhet

När en kund ändrar sig om en projektplan kan det vara en affärsmöjlighet, snarare än ett problem

p1_b1_10_-_change_in_scope_of_work_1b

En kund som vill att du ska utföra extraarbete under ett projekt behöver inte vara något dåligt. Det kan omvandlas till en affärsmöjlighet om en ändring av arbetsbeskrivningen hanteras på ett positivt sätt.

 

Konsultera arbetsbeskrivningen

Ibland när du håller på med ett arbete vill kunden göra mesta möjliga av att du är där. När de vänder sig till dig om extraarbete bör du vara öppen för förslag, men tänk på att fråga om de vill ha en offert för sådant som är utöver den avtalade arbetsbeskrivningen . Det blir en försiktig påminnelse om att det de ber om inte ingick i den ursprungliga projektplanen och offerten.

 

Visa möjligheten

Om kunden fortfarande är intresserad kan det vara till hjälp att peka ut eventuella andra områden som de kanske inte har övervägt än. Om de vill få fönsterbågarna målade samtidigt kanske de även kan överväga att fräscha upp listerna? Förklara var de kan spara längre fram genom att få mer gjort nu, när du ändå är på plats. Du kanske kan använda produkter  som redan är betalda när du ska slutföra det extra arbetet.

 

Sälj in dig igen

Om kunden verkar vara öppen för extra arbete och att utöka projektplanen kan du sälja in det på samma sätt som du skulle göra med en ny kund. Visa dem relevanta jobb från din presentation och förklara fördelarna med att göra detta arbete nu i stället för senare.

 

Rekommendationer, förhållanden och rabatter

En ändring av arbetsbeskrivningen kan också ge fler möjligheter än merförsäljning eller en ny offert. Om ett jobb har gått bra och du har ett bra kundförhållande kan du erbjuda rabatter på framtida arbete som hjälper till att göra de extra kostnaderna från ändringen av arbetsbeskrivningen lättare att acceptera. Du kanske kan erbjuda särskilda priser för framtida på bättringsarbeten, eller erbjuda lite pengar tillbaka om en rekommendation de gör till någon de känner leder till en bokning. 

AkzoNobel

Flera artikler

39_p1_b1_02_-_get_a_perfect_scope_of_work_for_your_next_job1b_1

Få en perfekt arbetsbeskrivning

Läs mer
p1_b1_06_-_how_to_get_honest_client_feedback1b

Skapa kundavtal

Läs mer
p1_b2_01_boostreputationsocialmedia_b-38683033_1

Stärk ditt rykte med marknadsföring i sociala medier

Läs mer
p1_b1_03_-_get_the_perfect_reference_from_clients1b

Få den perfekta kundreferensen

Läs mer