Trevligt att se dig
Logga annars in med din e-post.
Välkommen till Nordsjö
Logga annars in med din e-post.
Anslut med email
Tack för att du registrerar dig
Registrering klar
Har du glömt ditt lösenord?
Ange e-postadressen som är kopplad till ditt konto
Ändra lösenord
Lösenordet har ändrats.
Ett e-postmeddelande har skickats till {email}
Skulle du spendera en minut för att svara på 3 frågor
Tack!
Vi kommer att skicka färgglada nyheter då och då.
Ta bort konto
Stärk ditt rykte med marknadsföring i sociala medier
Sociala medier är det moderna sättet att bli omtalad: här följer 6 tips om du vill använda det för att bygga upp din verksamhet
Information som sprids från mun till mun och hänvisningar från nöjda kunder efter ett bra jobb kan leda till fler och återkommande kunder. Men det kan vara svårt att skapa samma effekt på sociala medier. Om du gör det rätt kan din yrkeskunskap nå en helt ny grupp med människor.
Följande sex steg hjälper dig att komma igång:
1. Skapa dina "kanaler"
En webbplats är bra för att visa potentiella kunder vad du kan göra, men den förlitar sig på att de aktivt söker efter dig online, medan sociala medier hjälper dig att nå en helt ny målgrupp med potentiella kunder. Skapa en profil för ditt företag i en eller flera av de främsta sociala mediekanalerna, om du inte redan har gjort det. Facebook är bra eftersom så många människor använder det och där kan du presentera dig själv på ett trevligt sätt. LinkedIn kanske är bättre om du hoppas på att arbeta för andra företag, snarare än privatpersoner, och Instagram är ett utmärkt sätt att visa upp ditt färdiga arbete eftersom det är bäst för att visa upp bilder. Oavsett vilken kanal du väljer ska du använda avsnittet "Om" för att förklara vilken typ av arbete du utför. När du är klar använder du flygblad, webbplats och tryckta annonser för att leda människor till dina konton i sociala medier.
2. Var selektiv
Det är bättre att använda ett eller två konton i sociala medier mycket väl, än att ha en svag närvaro i alla tillgängliga kanaler. Tidpunkten kan också vara viktig: om våren är en populär tid för renovering kan det vara en bra period för att göra inlägg oftare. Prova även att göra inlägg vid olika tidpunkter under dagen för att se när publiken är mest intresserad.
3. Visa upp ditt arbete
Visa vad du kan göra genom att dela bilder på slutfört arbete (med kundens tillstånd) på dina sociala mediekanaler. Försök ta bilder på dagen för att dra nytta av det naturliga ljuset, men oroa dig inte om de inte har tidskriftskvalitet, eftersom verkliga bilder ser mer trovärdiga ut. Det viktiga är att få rummet att se inbjudande ut. Städa upp och försök att skapa en miljö där människor kan tänkas vilja vara.
4. Be om recensioner
Fråga kunderna om de kan tänka sig att skriva en rekommendation på din Facebook-sida när du har slutfört ett jobb. Det visas i kundernas nyhetsflöde så att deras vänner ser det. Om de har Instagram kan du be dem att @tagga dig i sin bild, så att deras vänner vet vem som har utfört arbetet.
5. Få kontakt med lokalbefolkningen
Sök efter lokala forum på Google och leta efter lokala grupper i sociala medier. Följ dem som är relevanta och kom med råd när du kan. Den här metoden är ofta mer effektiv än annonsering.
6. Var dig själv
Undvik att använda affärsspråk, sociala medier är ett sätt att ha ett mer informellt samtal. Det kan även hjälpa att vara lite personlig, t.ex. att använda någons förnamn, erbjuda gratis råd och rekommendera andra yrkespersoner som snickare eller entreprenörer.
Besök våra sidor på Facebook och YouTube för att ha koll på det senaste.