star social-channel-googleplus surface account images colour extern-link map location store-on star brush paint-rol paint tester conditions delivery payment minus_16px plus_16px close_16px arrow-down_16px arrow-up_16px arrow-right_16px selected_16px email external-link social-facebook social-googleplus social-twitter list work business clients painters-icons-v2-source_pdf social-channel-facebook social-channel-instagram social-channel-instagram2 social-channel-twitter social-channel-youtube carrousel_prev carrousel_next download save-colour-off shopping-cart shopping-list store-finder search share save-colour-off2 save-colour-on info-off info-on workspace loader close

Få den perfekta kundreferensen

Din verksamhet

Ett väl utfört arbete är alltid en chans att få mer arbete till måleriverksamheten. Här kan du få tips om hur du får en toppreferens från en kund

Det finns inget som är så bra för att få mer jobb som en rekommendation från en nöjd kund. Ett väl utfört arbete är en möjlighet för företaget att växa, så missa inte chansen att få en kundreferens.

 

Slutdetaljerna

Det normala är att man skickar fakturan i slutet av ett jobb, men om du även skickar med en liten gåva skapar det ett varaktigt intryck. Varför inte en provburk med färgen  som användes i projektet och som kan användas till små förbättringar, eller ett par små penslar med din kontaktinformation tryckt på? Små detaljer får ditt måleriföretag att skilja sig från konkurrenterna.

 

Personliga möten

En nöjd kund är ännu mer entusiastisk om du är någon personen känner och litar på. Därför är det viktigt att du lyssnar på kundern och frågar vad de har för preferenser och idéer. Det visar att kundens åsikt är viktig för dig och då är det mer troligt att du får ett positivt svar. 

 

Följ upp

Gör det enkelt för kunden att göra det du ber om med hjälp av ett e-postmeddelande eller brev som innehåller några ledande frågor, t.ex.”Hur upplevde du servicen?” eller ”Hur användbara var råden om kulörer och glans?”. Direkta frågor fungerar ofta bättre än ett tomt papper.

 

Redigera

Människor pratar oftast inte i perfekta meningar som kan citeras. Om en kund har berömt ditt arbete kan du fråga om du får citera kommentaren och skicka sedan ett e-postmeddelande som bekräftar hur citatet kommer att se ut.

 

Erbjud detaljer

Kundberättelser är mer kraftfulla om de kan hänvisas till någon och om de omfattar några detaljer om jobbet och platsen. De flesta kunderna kommer inte att vilja dela med sig av sitt fullständiga namn, men någon ytterligare detalj (t.ex. ”John, Stockholm, hus med fem rum”) kan göra stor skillnad.

 

Lägg till bilder

Kundberättelser blir mycket mer effektfulla om de åtföljs av bilder. Glöm inte att be om tillstånd att använda bilder av det färdiga arbetet, särskilt om du planerar att skicka bilderna till nya kunder. Tänk också på att ta bort allt som kan identifiera ägaren eller adressen, t.ex. familjefoton eller post. Presentationsverktyget är ett utmärkt sätt att visa upp ditt arbete.

 

Var lätt att nå

Se till att din fullständiga kontaktinformation finns på allt du delar med kunder, inklusive visitkort, fakturor och e-postmeddelanden, så att kunderna vet vart de ska skicka sin feedback. Denna information ska även omfatta all din information vad gäller sociala medier, så att kunderna kan tagga dig i sina sociala kanaler.

 

AkzoNobel

Flera artikler

Få en perfekt arbetsbeskrivning

Läs mer

Skapa kundavtal

Läs mer
test123

Stärk ditt rykte med marknadsföring i sociala medier

Läs mer

Få den perfekta kundreferensen

Läs mer