star social-channel-googleplus surface account images colour extern-link map location store-on star brush paint-rol paint tester conditions delivery payment minus_16px plus_16px close_16px arrow-down_16px arrow-up_16px arrow-right_16px selected_16px email external-link social-facebook social-googleplus social-twitter list work business clients painters-icons-v2-source_pdf social-channel-facebook social-channel-instagram social-channel-instagram2 social-channel-twitter social-channel-youtube carrousel_prev carrousel_next download save-colour-off shopping-cart shopping-list store-finder search share save-colour-off2 save-colour-on info-off info-on workspace loader close

Hantera kundens förväntningar

Dina kunder

När kunderna har för höga förväntningar kan det bara leda till besvikelse. Som tur är finns det en del du kan göra för att hjälpa till att garantera kundtillfredsställelse.

p1_b1_07_-_handling_client_expectations1b

Alla har en mental bild av sitt drömhem och inredning handlar om att göra den drömmen verklig. Men det kan även innebära att man måste hantera kundens förväntningar om vad som är möjligt, så att inte kunderna blir besvikna.

 

Önskelistan

Börja med att ta reda på exakt vad kunden vill uppnå. Vill man få ett litet rum att kännas stort och luftigt? Har man några exempel på stilar eller kulörer som man är intresserade av?

 

Verkligheten

Rätt kulörer  kan verkligen förändra ett rum, men det finns gränser för vad de kan göra. Om en kund förväntar sig att deras lilla rum ska se ut som en stor matsal när det har målats om är det viktigt att rätta dem. Var positiv men realistisk, och lyft fram var det naturliga ljusets egenskaper eller storleken på utrymmet kan påverka resultatet.

 

Siffrorna

När ni har kommit överens om arbetsbeskrivningen  kontrollerar du kundens budget och tidsförväntningar. Om dessa är orealistiska måste du vara tydlig med det från början, men erbjud kompromisser. Om du lovar för mycket när det gäller slutdatum för att göra kunden nöjd är det troligt att kunden blir besviken senare. Även om det kan vara frustrerande för kunden att höra dig säga ”nej” kan du visa en god inställning genom att föreslå sätt att komma runt problem.

 

Arbetet

Det kan bli stökigt när man målar. Även om du är så noggrann du kan för att få ett bra resultat kan det vara värt att förklara för kunderna exakt vad de kan förvänta sig, t.ex. vad gäller dina arbetstider, vem som kommer att vara på plats och hur saker kommer att lämnas under natten. Det bör göra kunderna lugna och hjälper till att garantera kundtillfredsställelse.

 

Gå därifrån

Erbjud kunderna så mycket råd du kan och var beredd på att vara flexibel, men om du känner att deras förväntningar är orealistiska måste du vara beredd att neka arbetet. Ibland kan stressen som kommer med ett dåligt jobb vara värre än att inte ha något jobb alls, och din tid kan i stället användas till att hitta nya kunder.

 

AkzoNobel

Flera artikler

39_p1_b1_02_-_get_a_perfect_scope_of_work_for_your_next_job1b_1

Få en perfekt arbetsbeskrivning

Läs mer
p1_b1_06_-_how_to_get_honest_client_feedback1b

Skapa kundavtal

Läs mer
p1_b2_01_boostreputationsocialmedia_b-38683033_1

Stärk ditt rykte med marknadsföring i sociala medier

Läs mer
p1_b1_03_-_get_the_perfect_reference_from_clients1b

Få den perfekta kundreferensen

Läs mer