star social-channel-googleplus surface account images colour extern-link map location store-on star brush paint-rol paint tester conditions delivery payment minus_16px plus_16px close_16px arrow-down_16px arrow-up_16px arrow-right_16px selected_16px email external-link social-facebook social-googleplus social-twitter list work business clients painters-icons-v2-source_pdf social-channel-facebook social-channel-instagram social-channel-instagram2 social-channel-twitter social-channel-youtube carrousel_prev carrousel_next download save-colour-off shopping-cart shopping-list store-finder search share save-colour-off2 save-colour-on info-off info-on workspace loader close

5 varningssignaler för ett nytt jobb

Ditt arbete

Nytt jobb? Ligg steget före med vår checklista över varningstecken vid nya måleriprojekt

Det är ett jobb som redan har påbörjats

Ibland är nya måleriprojekt inte alls nya, de har antingen lämnats av en annan målare eller av en husägare som upptäckte att de inte hade tillräckligt med tid eller kunskaper för att avsluta jobbet. Det här behöver inte vara en orsak till att tacka nej till ett jobb, men det kan vara bra att veta exakt vad som har gjorts och varför. Om en kund har haft svårt att samarbeta med en målare kan det hända igen.

 

Kunden har idéer om att göra det själv

Även om kunden inte har kavlat upp ärmarna än händer det att kunderna vill hjälpa till, antingen på grund av att de tycker att det är roligt eller för att spara pengar. Om en kund är med måste du vara tydlig med de standarder som krävs och komma överens skriftligen om att du inte ansvarar för kvaliteten på deras arbete. En detaljerad arbetsbeskrivning är viktig.

 

Du har inte träffat ”chefen”

Du måste komma överens om det nya projektets omfattning med den person som betalar, eftersom avtalet skrivs med den personen. Se till att det är den personen som godkänner alla avtal, och inte en vän eller släkting. Om du arbetar för ett par ser du till att båda är överens om beslut som kulörer och vad som behöver målas. 

 

Ingen vill ta ansvar

Är kunden lite otydlig med sina önskemål? Lämnar de gärna beslut till ”vad du tror är bäst”? Om kunden inte är tydlig med sina önskemål i början är du hjälpsam och ger råd, men var tydlig med att kunden själv måste fatta beslutet. Se sedan till att det kommer med i kundavtalet och arbetsbeskrivningen.

 

Dina råd ignoreras

Att erbjuda råd om lämplig typ av färg är ett sätt att visa dina expertkunskaper. Även om det är viktigt att inte välja kulörer åt en kund (det beslutet måste kunden fatta själv) ska du vara försiktig med personer som inte vill lyssna på dina råd alls, eller som insisterar på färgtyper som du vet inte är rätt för ytan. I slutändan kan det vara du som får skulden om de inte är nöjda med resultatet. 

AkzoNobel

Flera artikler

Få en perfekt arbetsbeskrivning

Läs mer

Skapa kundavtal

Läs mer
test123

Stärk ditt rykte med marknadsföring i sociala medier

Läs mer

Få den perfekta kundreferensen

Läs mer