star social-channel-googleplus surface account images colour extern-link map location store-on star brush paint-rol paint tester conditions delivery payment minus_16px plus_16px close_16px arrow-down_16px arrow-up_16px arrow-right_16px selected_16px email external-link social-facebook social-googleplus social-twitter list work business clients painters-icons-v2-source_pdf social-channel-facebook social-channel-instagram social-channel-instagram2 social-channel-twitter social-channel-youtube carrousel_prev carrousel_next download save-colour-off shopping-cart shopping-list store-finder search share save-colour-off2 save-colour-on info-off info-on workspace loader close

Sätt stopp för omarbeten

Ditt arbete

Ditt sätt att arbeta i början av ett jobb kan hjälpa dig att undvika att bli ombedd att göra om arbetet i slutet

p1_b1_11_-_put_an_end_to_re-dos_1b

Genom att fastställa arbetsomfattningen för ett projekt i ett avtal med kunden innan du börjar minskas risken för att behöva göra om det senare. Följande är några saker att tänka på.

 

Redogör för detaljerna

Se till att allt du har kommit överens om med kunden anges skriftligen i arbetsbeskrivningen. Lämna så mycket detaljer du kan och påbörja inte arbetet utan att vara överens. Specificera helt vilka väggar som ska målas, antalet strykningar, mängden och färgkoder eller kulörnamn, eventuella förberedelser och rengöringsarbete, samt vad som inte ingår. Se ”Skapa kundavtal” för mer information om vad som bör ingå.

 

Skapa en sammanfattning

En sammanfattning lyfter fram de viktigaste delarna i jobbet och utgör ofta en del av kundavtalet. Medan kundavtalet innehåller alla villkor är sammanfattningen en användbar påminnelse om de viktiga detaljerna: färgkoder eller kulörnamn, förväntade start- och slutdatum, förberedande arbete, färgtyper, vad som ska målas och när betalningen ska göras. Ha sammanfattningen på arbetsplatsen som en checklista.

 

Kolla läget regelbundet

Genom att regelbundet ha kontakt med kunden under projektets gång kan du göra justeringar under tiden, snarare än i slutet. Om de arbetar när du håller på med jobbet kanske du ska överväga att prata med kunden löpande med några dagars mellanrum för att se om de är nöjda. Om de är bortresta kan de vara värt att skicka dem bilder av arbetets framsteg via e-post.

 

Låt kunden välja kulör

Att du erbjuder dina expertkunskaper om kulörer är en värdefull tjänst, men för att undvika problem senare ska du alltid låta kunden göra det slutliga valet. Använd Visualizer-appen för att hjälpa dem att fatta ett beslut, och inkludera sedan deras val i arbetsbeskrivningen och kundavtalet, så att det inte är någon risk att det uppstår en tvist vid arbetets slut. 

AkzoNobel

Flera artikler

39_p1_b1_02_-_get_a_perfect_scope_of_work_for_your_next_job1b_1

Få en perfekt arbetsbeskrivning

Läs mer
p1_b1_06_-_how_to_get_honest_client_feedback1b

Skapa kundavtal

Läs mer
p1_b2_01_boostreputationsocialmedia_b-38683033_1

Stärk ditt rykte med marknadsföring i sociala medier

Läs mer
p1_b1_03_-_get_the_perfect_reference_from_clients1b

Få den perfekta kundreferensen

Läs mer