star social-channel-googleplus surface account images colour extern-link map location store-on star brush paint-rol paint tester conditions delivery payment minus_16px plus_16px close_16px arrow-down_16px arrow-up_16px arrow-right_16px selected_16px email external-link social-facebook social-googleplus social-twitter list work business clients painters-icons-v2-source_pdf social-channel-facebook social-channel-instagram social-channel-instagram2 social-channel-twitter social-channel-youtube carrousel_prev carrousel_next download save-colour-off shopping-cart shopping-list store-finder search share save-colour-off2 save-colour-on info-off info-on workspace loader close
anse0060_nordsjoproffs_shop_banner_proffs_1920x748_a

Tre röster om det digitala måleriet

Ditt arbete Dina kunder Din verksamhet

Nya digitala möjligheter förändrar måleribranschen och skapar fördelar för alla involverade. Läs om hur Leif Ekströms Måleri effektiviserar med hjälp av Nordsjö Professionals digitala verktyg, hur färgbutiken Måleriservice drar fördel av onlineförsäljningen och hur Nordsjö Professional själva arbetar för att förenkla vardagen för målare och handeln via sina digitala lösningar.

pro_shop

Leif Ekströms Måleri i Malmö är ett familjeföretag i tredje generationen. Här arbetar ett 20-tal personer vilket ställer höga krav på organisation, effektivitet och omtanke om de anställda. Elisabeth Andell är ekonomi & personaladministratör och har bara gott att säga om de nya digitala möjligheterna:

- Det är superbra. Du missar aldrig en ny produkt och du kan alltid snabbt hitta information om produkten, istället för att ringa butiken eller Nordsjö och fråga som vi behövde förr. Samtidigt ser vi att vi kan dra ner på antalet körningar, vilket ligger i linje med den miljöpolicy vi har.

 

Nordsjö Professional Shop är navet i Nordsjös digitala erbjudande. Den fungera som en e-handelsplattform och informationsbank, men också som ett ekonomiverktyg då det går att skapa projekt och koppla följesedlar och fakturor till dessa. Elisabeth Andell fortsätter:

- Projekthanteringen är jätteviktig, att man ska kunna veta vad varje projekt har kostat och vilka produkter man använt, för ofta vill ju kunderna kunna gå tillbaka och se, om något gått sönder till exempel.

 

Just att ha all information lättillgänglig ser Elisabeth som ett stort plus.

- Framför allt är det snabb tillgång till säkerhetsdatabladen. För handhavande och hur målaren ska använda sig av färgen, om den är brandfarlig etc. Vi behöver veta vad vi håller på med. Säkerheten först.

 

Men hur påverkas färghandlarna av förändringen? Vi frågade Mats Langmarker på Malmö Måleriservice. Han framhäver enkelheten, tidsbesparingen och att risken för missförstånd minskar när beställningarna görs online.

 

- Idag ringer många fortfarande in sina beställningar. Det kan ofta vara ganska stora beställningar som tar tid att gå igenom över telefon. Då är det bättre för båda parter att ordern kommer på mailen. Det sparar både tid och blir mer rätt.

 

 

Mats beskriver också hur förbeställningar av färg online har förändrat det dagliga livet i butiken till det bättre när det gäller att vårda kundrelationen:

- Om målarna hämtar färg i butiken handlar det ofta om brutna kulörer. Då går tiden åt till att vänta på att vi ska blanda. Men har de lagt en beställning innan så är det färdigblandat när de kommer. Och då kan vi passa på att prata om annat. För anledningen till att många kommer in är den sociala samvaron. Och då kan vi fokusera på det istället. Om de vill. Är de stressade så sparar de helt enkelt tid genom att förbeställa.

 

Så vad säger Nordsjö om förflyttningen till nätet? Petra Wågehed är säljare på Nordsjö Professional. För henne är de främsta fördelarna att onlineförsäljning och andra digitala verktyg förenklar vardagen för både färghandlarna och målarna.

- För målarna är fördelen att de kan beställa när som helst på dygnet och antingen hämta upp i butik eller få färgen utkörd till arbetsplatsen. För färghandlarna underlättar det att få beställningarna i förväg. På morgnarna kan det vara full kaos i butiken och då har de kanske inte ens möjlighet att svara i telefon.

 

Att minska stress och hjälpa målarna att ta hand om sig och sin kropp är något Nordsjö Professional jobbar mycket med. Därför tog de förra året fram appen Nordsjö Pro Activity med stärkande och förebyggande övningar speciellt inriktade på yrkesmålare. Elisabeth Andell på Leif Ekströms Måleri var en av de första att fånga upp nyheten och uppmana företagets anställda att ladda ner appen.

- Det är jättebra övningar och det märks att det är proffs som tagit fram dem. Jag skulle vilja höja appen till skyarna, det gäller bara att få folk att förstå hur bra den är.

 

Elisabeth försöker påminna om appen så ofta hon kan.

 

Jag brukar säga till våra målare att när du har tid över under dagen kanske du ska göra en övning i några minuter istället för att lägga den tiden på att kolla på Facebook.

 

 

 

Flera artikler

39_p1_b1_02_-_get_a_perfect_scope_of_work_for_your_next_job1b_1

Få en perfekt arbetsbeskrivning

Läs mer
p1_b1_06_-_how_to_get_honest_client_feedback1b

Skapa kundavtal

Läs mer
p1_b2_01_boostreputationsocialmedia_b-38683033_1

Stärk ditt rykte med marknadsföring i sociala medier

Läs mer
p1_b1_03_-_get_the_perfect_reference_from_clients1b

Få den perfekta kundreferensen

Läs mer