star social-channel-googleplus surface account images colour extern-link map location store-on star brush paint-rol paint tester conditions delivery payment minus_16px plus_16px close_16px arrow-down_16px arrow-up_16px arrow-right_16px selected_16px email external-link social-facebook social-googleplus social-twitter list work business clients painters-icons-v2-source_pdf social-channel-facebook social-channel-instagram social-channel-instagram2 social-channel-twitter social-channel-youtube carrousel_prev carrousel_next download save-colour-off shopping-cart shopping-list store-finder search share save-colour-off2 save-colour-on info-off info-on workspace loader close

Få ärlig kundfeedback

Dina kunder

Verklig kundfeedback hjälper dig att arbeta bättre, men det är inte alltid lätt att få ärliga kundberättelser. Fortsätt läsa för att få våra tips om hur du får kunderna att prata

p1_b1_06_gettinghonestclientfeedback_b-171312843

Att få bra kundfeedback, varav en del kan bli bra referenser, kan vara svårt, eftersom en del kunder kan vara lika försiktiga med att både kritisera och berömma. Men det är alltid värt det för affärsutvecklingen om man får dem att öppna sig.

 

Skapa ett förhållande                                                                    

Under ett projekts gång har du ofta värdefull tid att lära känna din kund. Även om ni bara träffas under några minuter i början eller slutet av dagen kan du diskutera arbetet, erbjuda råd och lyssna på deras iakttagelser. Om kunden inte befinner sig på platsen kan du uppdatera dem om arbetets förlopp genom bilder som du skickar via e-post eller sms för att bygga upp det förtroendet. Människor är mycket mer öppna mot personer de känner och litar på än någon de ser som en främling.

 

Öppna dig

Det är mycket mer sannolikt att kunder ger ärlig feedback om de tror att du skulle göra detsamma för dem. Under projektets gång ska du vara beredd att erbjuda råd och göra en rättvis bedömning av arbetet.

 

Ha inte för bråttom

När projektet har slutförts ska du inte vara för snabb med att be om feedback och när du gör det ska du ge kunden tid att svara. Var noga med att förklara hur viktig kundens bedömning är för dig och be kunden att svara när det passar.

 

Uppmuntra svar

Ibland kan en ledande fråga hjälpa till att få en kund att börja prata, t.ex. ”Vad tycker du om resultatet på listerna?” eller ”Är du nöjd med hur färgen blev, nu när du kan se rummet med dina möbler?”

 

Ge dem lite utrymme

Även om det alltid är bra att fråga om en referens personligen har du större chans att få konstruktiv kritik om den inte lämnas ansikte mot ansikte. Överväg att skicka uppföljande frågor via e-post, så att kunden inte känner sig obekväm med att påpeka sådant som inte var helt tillfredsställande. En del kritik kan vara orättvis och du kan på ett artigt sätt rätta till missförstånd, men ge dig inte in i en diskussion, och säg alltid att du är tacksam för kommentarerna. Ibland får du ett svar som verkligen kan hjälpa dig att förbättra dina kundrelationer.

 

AkzoNobel

Flera artikler

39_p1_b1_02_-_get_a_perfect_scope_of_work_for_your_next_job1b_1

Få en perfekt arbetsbeskrivning

Läs mer
p1_b1_06_-_how_to_get_honest_client_feedback1b

Skapa kundavtal

Läs mer
p1_b2_01_boostreputationsocialmedia_b-38683033_1

Stärk ditt rykte med marknadsföring i sociala medier

Läs mer
p1_b1_03_-_get_the_perfect_reference_from_clients1b

Få den perfekta kundreferensen

Läs mer