star social-channel-googleplus surface account images colour extern-link map location store-on star brush paint-rol paint tester conditions delivery payment minus_16px plus_16px close_16px arrow-down_16px arrow-up_16px arrow-right_16px selected_16px email external-link social-facebook social-googleplus social-twitter list work business clients painters-icons-v2-source_pdf social-channel-facebook social-channel-instagram social-channel-instagram2 social-channel-twitter social-channel-youtube carrousel_prev carrousel_next download save-colour-off shopping-cart shopping-list store-finder search share save-colour-off2 save-colour-on info-off info-on workspace loader close

Checklista vid jobbets slut

Ditt arbete

Alla slutförda projekt är ett test för ditt företag. Vad kan du lära dig inför nästa jobb?

Praktisk erfarenhet är ofta det bästa sättet att lära sig. När ett projekt har slutförts kan du använda vår enkla projektchecklista för att utvärdera jobbet och hitta sätt att förbättra verksamheten.

 

Den ursprungliga arbetsbeskrivningen

Hur korrekt var arbetsbeskrivningen? Om du behövde utföra extraarbete noterar du vad det var och om du fick betalt för det. Om du märker att vissa problem dyker upp hela tiden, t.ex. att kunderna kräver extra städning i slutet av ett jobb, kan det hända att arbetsbeskrivningen  du skapar inte är tillräckligt tydlig, eller så missar du möjligheter till merförsäljning.

 

Resurserna

Underskattade du kostnaden för material eller arbete? Det finns några enkla regler att tänka på för att förbättra arbetsutvärdering och kostnadsberäkningar. Börja med att anta att du och eventuella kollegor endast är produktiva under 80 % av tiden, det ger utrymme för att uppgifter tar längre tid än förväntat. Om jobben ofta tar längre tid än förväntat kanske du överskattar hur fort du arbetar. När du beräknar ett nytt projekt kan du anteckna dina mätningar direkt i Expert-appen så att du kan gå tillbaka till dem när du räknar ut kostnader och tidsplaner.

 

Kundens feedback

Hur nöjd var kunden med det färdiga projektet och fick du kundkommentarer? En ärlig kundreferens är ett användbart försäljningsverktyg, men det kan också omfatta kommentarer som hjälper dig att förbättra ditt arbetssätt.

 

Det oväntade

Saker kan gå fel under tiden mellan att planera och slutföra ett jobb. Hur hanterade du problem och vad kan du göra annorlunda nästa gång? Hur kan du undvika problem vid nästa projekt om kunden missförstod något i avtalet?

 

AkzoNobel

Flera artikler

Få en perfekt arbetsbeskrivning

Läs mer

Skapa kundavtal

Läs mer
test123

Stärk ditt rykte med marknadsföring i sociala medier

Läs mer

Få den perfekta kundreferensen

Läs mer